Kdo bude žít a kdo zemře? Rozhodnou za vás auta

Kdo bude žít a kdo zemře? Rozhodnou za vás auta

458

Auta, která se řídí sama. Technologie, se kterou v současnosti experimentuje například Google a používá jí pro focení tras. V budoucnosti by to však mohlo být standardem. Jenže co když nastane nebezpečná dopravní situace a bude třeba učinit rozhodnutí? Auto se samo rozhodne.

Myšlenka samořídících se aut tu je už dlouho a jejích komerční využití je na spadnutí. Zůstává však otázka – co když přijde na situaci, ve které půjde o život a o smrt. Kdo učiní rozhodnutí? Výzkumníci ukázali, že je možné auto naučit dělat etická rozhodnutí na silnici přesně tak, jak to dělají lidé.

Tým vědců studoval lidské chování v sérii testů, které proběhly ve virtuální realitě a napsali algoritmus, který kopíruje lidská morální rozhodnutí. Jde o velký pokrok, protože dříve se předpokládalo, že naprogramovat morálku a komplexní etická rozhodnutí do stroje není možné.

„Zjistili jsme však přesný opak,“ uvedl Leon Sütfeld, jeden z výzkumníků z německé univerzity v Osnabrücku. „Lidské chování v situaci, které nabízí dilema, je možné naprogramovat jednoduše pomocí modelu, který řeší hodnotu života.“

Při rychlém pohledu na statistiky zjistíme, že lidé jsou vlastně poměrně mizerní řidiči, kteří se velmi snadno nechají vyrušit z koncentrace. Každý rok zemře na silnicích 1.3 milionu lidí a podle statistik z USA je 93% těchto smrtí způsobeno lidskou chybou.

Jedna ze studií na samořídící automobily tvrdí, že počet smrtí na silnicích by mohl být snížen až o 90%. Zářná čísla však počítají s tím, že budou auta dokonale naprogramovaná, což se ukazuje být pro vědce pořádnou výzvou. Sütfeldův tým k tomu přistoupil pomocí virtuální reality.

Vymodeloval zamlženou ulici v městském prostředí. Účastníci experimentu představovali řidiče a na silnici se objevili rozmanité překážky – lidé, zvířata či různé objekty. V každém scénáři museli účastníci rozhodnout, který objekt zničí a který zachrání.

V další fázi projektu vědci vzali statistiky rozhodnutí testovaných a vytvořili z nich model pro rozhodování. Vzniklý algoritmus pak dokázal s velkou úspěšností replikovat skutečná lidská rozhodnutí. Auta by tak v budoucnu mohla být nejen schopná skutečně lidských rozhodnutí, ale ještě by se mohla úmrtnost na silnicích snížit.

Zdroj: eurozpravy.cz

loading...